11 jaar geleden

Hebreeën 9:27-28

Het is algemeen bekend dat ieder mens eens moet sterven. Maar weet u ook dat alleen de Bijbel ons vertelt (namelijk in Romeinen 5) waarom alle mensen moeten sterven? De Bijbel zegt ons dat de zonde van de eerste mens de dood in de wereld heeft gebracht. We moeten er aan toevoegen dat iemand die na Adam leefde, als hij niet zou zondigen, niet zou hoeven sterven. De Bijbel stelt naar waarheid vast, dat alle mensen hebben gezondigd, en dat dus geen enkele mens aan de dood kan ontkomen.

De tweede uitspraak van onze Bijbeltekst van vandaag is nog ernstiger: "en daarna het oordeel". Na de dood volgt het oordeel van God! Het heeft geen enkele zin dit te ontkennen. Ook al laten mensen zich verbranden in de veronderstelling van oosterse leringen, dat ze daarna weer een ander lichaam krijgen – geen mens kan van nature ontkomen aan het oordeel van God. Zijn Woord is de waarheid, en elke mens zal slechts éénmaal sterven, dus niet meer dan eens. En daarna komt het oordeel. God heeft een grote afkeer van de zonde, en Hij zal Zijn oordeel over de zonde uitoefenen in overeenstemming met Zijn eigen heiligheid. Het is onmogelijk God om te kopen. Maar als het dus waar is dat niemand ontkomt aan de dood – is er dan geen mogelijkheid te ontkomen aan het oordeel van God? Ja, God zij dank! Dat is mogelijk door de Heer Jezus Christus, de Redder van zondaren. Wanneer iemand zijn zonden voor God belijdt en vervolgens gelooft dat de Heer Jezus ook voor hem het oordeel heeft gedragen, dan komt hij of zij niet in het oordeel. Want de Bijbel zegt: "Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alreeds veroordeeld, omdat hij niet heeft geloofd in de Naam van de eniggeboren Zoon van God" (Johannes 3:18).

We moeten vooral ook niet vergeten wat er ná vers 27 staat:

Christus is eenmaal geofferd. Zijn offer is eenmalig en uniek, net zoals het sterven van mensen eenmalig is. Dit offer kan en zal nooit herhaald worden, omdat God, Die heilig is, eens en voor altijd genoegdoening heeft gekregen door dit offer. God heeft dat bevestigd door Christus op te wekken uit de doden.Christus is geofferd om de zonden van velen weg te nemen. Wie zijn deze "velen"? Het zijn die mensen die Hem in hun leven hun zonden hebben beleden en hebben geloofd dat Hij in hun plaats voor hen heeft geleden en is gestorven. Deze ‘velen’ zijn dus de kinderen van God. Het oordeel dat zij evenals alle anderen verdiend hadden, heeft Christus gedragen. Daarom kunnen Christenen Hem nu met een gelukkig hart verwachten.Christus komt nog een keer. Dan zullen de Zijnen Hem zien. Hij verschijnt dan "zonder zonde", dat wil zeggen dat deze komst niets meer met de zonde te maken heeft. Bij Zijn eerste komst heeft Christus de zonden van de Zijnen gedragen en daarmee de vraag van de zonde opgelost tot volle tevredenheid van God. Daarom komt deze vraag niet meer ter sprake bij Zijn tweede komst.

 

Het verschil tussen de mensen uit vers 27 en de gelovigen uit vers 28 is dus heel diepgaand. De ene groep staat het oordeel te wachten, de anderen verwachten Christus, hun Heiland. We hopen dat u bij de laatste groep hoort en blij naar uw Redder uitziet.

Geplaatst in:
© Frisse Wateren, R. Mol